Vandaag was het dan zover, de gezamenlijke start conference! We gingen kennismaken met onze collega’s van zes verschillende basisscholen uit de regio Elgeyo-Marakwet, waar we de komende twee weken mee gaan samenwerken. We gingen naar Sing’Ore Primary, één van de zes scholen. We werden warm ontvangen door de kinderen en de leerkrachten met een lied en mooie speeches. Bij de openingsceremonie werd de Keniaanse vlag officieel gehesen door twee oudere leerlingen. Na deze mooie en ontroerende ontvangst gingen we naar een gemeenschappelijke ruimte. Al snel kwamen de leerkrachten van de verschillende basisscholen en konden we kennismaken met elkaar. Iedereen was heel enthousiast om elkaar te leren kennen. Dit gebeurde door op de Keniaanse manier elkaar de hand te schudden en elkaar te verwelkomen met woorden.
Na de kennismaking zijn we gestart met de workshops die we in Nederland hebben voorbereid. We begonnen met de workshop ‘Pedagogic Cards’ , waar we in gesprek gingen met elkaar wat we belangrijk vinden binnen het onderwijs. Dit gebeurde bij in de schoolgroepen met de schoolteams gekoppeld aan de schoolgroep van Edukans. Dit gaf ons direct een inkijkje over hun visie op onderwijs en wat ze belangrijk vinden.
Na de koffiepauze kwamen heren van het Ministery of Education en (…..?) om ons officieel te verwelkomen en hun dankbaarheid uit te spreken over de impact van Edukans op het onderwijs voor de leerlingen.
Vervolgens begonnen we met de opdracht ‘Garage Store’. Bij deze workshop gingen we samen met de Keniaanse leerkrachten spreken: waar zijn zij trots op (showroom), wat zouden ze willen veranderen (repair), en wat willen jullie verder ontwikkelen (buy/develop). Dit leverde mooie gesprekken op waarmee de schoolleiders verder kunnen, maar ook de leerkrachten een goed beeld hebben waar kennis en vaardigheden in uitgewisseld kunnen worden.
De lunch was rijkelijk geserveerd. We aten gezamenlijk met de Keniaanse leerkrachten diverse gerechten bestaande uit rijst, groente, vlees, fruit en een aantal lokale lekkernijen.
Gedurende de dag werden de workshops en officieele momenten afgewisseld met energizers en muzikale intermezzo’s van Arie en de muziekbox. Dit bracht ons echt samen en gaf ons veel energie.
De TTC, de Pabo van Kenia, verzorgde een presentatie over les geven aan grote groepen. We spraken over wat een grote groep is en zij beschouwen een groep van >45 leerlingen als groot. Dit doet ons realiseren dat de groepen in Nederland aanzienlijk kleiner zijn. Het gesprek ging over de karaktereigenschappen van een grote groep, de uitdagingen ervan, maar ook voordelen. Zoals het kunnen lesgeven aan veel kinderen te gelijk en dat kinderen veel in contact zijn met anderen. De Keniaanse leerkrachten kwamen met veel creatieve oplossingen en strategieën om goed les te geven aan alle kinderen, zonder de aandacht te verliezen van kinden in zo’n grote groep. Voorbeelden hiervan zijn het opdelen van de groep in kleinere groepen en een groupleader aan te wijzen. Ook door kinderen taken te geven en ze verantwoordelijk te maken, creeër je een hogere mate van betrokkenheid. Het zingen van lesstof houdt ze betrokken, maar ook het inzetten van diverse werkvormen. De Keniaanse leerkrachten kwamen ervaren en bekwaam over in het lesgeven aan grote groepen. We hebben veel geleerd van hen en meer bewondering gekregen.
Na de presentatie van TTC hadden we een workshop activerende werkvormen, die we vervolgens met een activerende werkvorm afsloten. Voldaan en vol indrukken gingen we in busjes terug naar ons verblijf in Iten.
Majorie en Iris
Reacties (7)